Veggavisen Sjakk
Følges av 387 medlemmer.
Veggavisen Sjakk er en sone på Origo. Les mer Linares, Runde 8Nå har de kommet halveis i Linares og deltagerene møter hverandre igjen med motsatte farger. I runde 8 spiller Magnus med de hvite brikkene mot GM Levon Aronian (2750). Tidskontroll: 40 trekk/2 timer, 1 time til trekk 60, deretter 20 minutter på resten av partiet. Runde 8 begynner lørdag 28/2 kl.16.00 Oppsett runde 8 Radjabov – Anand Foreløpig stilling 1. Grischuk 5 Linker: Partiene vises også her: Icc
Vist 78 ganger. Følges av 27 personer. | ||
Kommentarer
Det er stor forskjell på Rybka og Fritz analysene. Hvem har rett??
Kg3? var ikke bra.
Carlsen,M – Aronian,L, Linares 2009 2009
Analysis by Deep Rybka 3 x64 (8 core):
84.Kf2 Rf6 85.Rd1 Kxh4 86.Rh1+ Kg4 87.Rg1+ Kh5 88.Rh1+ Kg5 89.Rg1+
-+ (-1.96) Depth: 30 00:00:18 6266kN, tb=20102
Carlsen,M – Aronian,L, Linares 2009 2009
Analysis by Deep Rybka 3 x64 (8 core):
84…f2
-+ (-3.87) Depth: 22 00:00:01 431kN, tb=1098
Magnus gjorde for mange bommerter på rad der. Løpet er kjørt :(
Carlsen,M – Aronian,L, Linares 2009 2009
Analysis by Deep Rybka 3 x64 (8 core):
87.h5 Rg3+
+ (#30) Depth: 18 00:00:19 10755kN, tb=13789Rc2 var nokså festlig, ja. Patt :-)
Da var det nesten gjort. Nå taper Magnus. Tenk om han bare hadde sett Tc2? Var det så lett, faktisk?
Nå er det over!! Tf4 Var feiltrekket som kostet det halve poenget!!
Joblack:
Egentlig ikke. Han hentet seg inn igjen, men så kom to-tre mindre bra trekk på rad, og sort hadde plutselig mye bedre stilling.
Magnus har spilt usikkert hele veien i dette partiet. Summen av små feil velter til slutt tuen.
Tydelig at det ikke er så lett med tårnsluttspill. Magnus sliter VELDIG med dette. Han må definitivt hjem og studere dette sammen med Rybka…
Magnus fortsetter å spille :)
Carlsen,M – Aronian,L, Linares 2009 2009
Analysis by Deep Rybka 3 x64 (8 core):
92.Ra1 Kg3
+ (#19) Depth: 16 00:00:31 33338kN, tb=2290Magnus er faktisk så dårlig i slikt sluttspill at han fremdeles spiller…
Magnus er ikke nødvendigvis dårlig på turnsluttspill bare fordi han taper dette partiet. Absolutt ingen enkel stilling å forsvare. Ikke mange som kunne gjort det bedre …
Det er vel kanskje på tide å gi opp Magnus?
Carlsen,M – Aronian,L, Linares 2009 2009
Analysis by Deep Rybka 3 x64 (8 core):
94.Rf3 Rg1+
+ (#17) Depth: 18 00:00:11 11635kN, tb=4433hehehe, akkurat nå er han bare veldig skuffet og gir f…
Rybka kunne gjort det mye bedre. Det må da være mulig for verdens beste spillere å klare å holde remis her?
Som jeg var inne i sted, sjakk er psykologi, og Magnus har altså rotet vekk remiser mot Aronian før i tårnsluttspill. Det vet begge to. Selv om Magnus prøver å glemme det, så sniker det seg inn i bakhodet. Og da kommer usikkerheten…
0-1
Synd at han tapte her. Han hadde jo gode muligheter til å redde remisen flere ganger.
At det går an. Helt utrolog å tape dette på dette nivået!
Skuffa! :(
Fydda. Da var Magnus tilbake på 0, og 1,5 poeng bak lederen. Jeg har ikke vært imponert over Magnus i denne turneringen. (Partiet mot Anand inneholdt også masse feil, men var jo selvfølgelig bra alt i alt) Håper han fremdeles er like motivert. For jeg er sikker på at han kommer tilbake!
Jeg vet ikke??, Anand, Kramnik, Topalov og Aronian med motsatte brikker hadde holdt dette!!
OJ:
Tiden var nok også en faktor, siden Magnus hele tiden måtte kjempe mot klokken. Han hadde jo bare noen minutter igjen mot slutten der, mens Aronian hadde godt over en halvtime.
Hehe, Deep Shredder, psykologi og bruk av tid henger også sammen. Magnus pleier ikke å bruke så mye tid. Hvorfor gjorde han det her? Fordi han følte seg på utrygg grunn, tenker jeg.
Splittet:
Helt enig. Han hadde jo en svakere stilling i utgangspunktet og mye mindre tid.
OJ:
Kan godt hende du har rett i det. Men jeg synes ikke han brukte så mye mer tid her enn vanlig? Han hadde jo ikke mye tid igjen da tårnsluttspillet startet. Eller kan han ha følt seg litt mindre sikker i denne typen sluttspill?
Jeg så på stillingen en gang til.
Kunne ikke Magnus ha spilt 94 Th3+ ?
Hvis svart spiller KxTh3, er det patt.
Hvis Kg4, Tg3 (hvis Kxg3, patt). Og deretter TxTg5. Kxg5 er tvunget.
Etter hvits Kg2 forsvinner f-bonden.
Holder dette ikke til remis? Hva er det i så fall jeg overser?
Ah, Kxg5 er vel kanskje ikke tvunget…
Magnus greide ikke å holde remisen ser jeg.
Jaja, nye sjangse på poeng i morgen. Da spiller han mot GM Leinier Dominguez.
Hardliner:
Takk Hardliner, De er dessverre ikke så opptatt av sjakk lenger. Bare kunstløp som står i hode på dem fortia. :-)
ArcticStones:
Takk ArcticStones! Nesa hennes er dobbel størrelse, men det går bra med henne. Litt av en avslutning på bursdagen hennes. :-)